مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

خودروی هیدروژنی آئودی، خودرویی بدون آلودگی

شرکت های خودرو سازی در پی مشکلاتی که بر اثر مضرات استفاده از سوخت های فسیلی برای شرایط زیست محیطی پیش آمده است به سرعت به دنبال یافتن جایگزینی برای استفاده به جای این سوخت ها هستند. شرکت های زیادی خودرو های برقی را راه چاره دیدند و سریعا به ساخت تولید آنها پرداختند. آئودی نیز از این قائده مستثنی نبود و خودرو های مدل ای ترون (E-Tron) از نمونه محصولات برقی این شرکت هستند. اما این خودرو ساز آلمانی در پی آزمودن راه چاره دیگری نیز بوده است و از این رو در نمایشگاه خودرو دیترویت یک خودرو مفهومی که با استفاده از سوخت هیدروژن کار میکند رونمایی کرد.

aodi.jpg1

خودرو های برقی به سرعت در حال زیاد شدن و فروش در سر تا سر جهان هستند اما این خودرو ها هنوز در مقایسه با خودرو های با پیشرانه احتراق داخلی یک مشکل بزرگ و اساسی دارند و آن هم میزان مسافتی است که با هر بار شارژ کامل باطری هایشان طی میکنند. البته این موضوع از آن نظر مشکل ساز است که مدت زمان لازم برای شارژ دوباره باطری ها بسیار طولانی است. شرکت آئودی با در نظر گرفتن این موارد تحقیقات گسترده ای در زمینه استفاده از پیشرانه هایی با سوخت هیدروژن انجام داد و نمونه های مختلفی از این پیشرانه ها را آزمایش کرد. البته آئودی تنها شرکتی که به این تحقیقات دست زده نیست و دیگر خودرو سازان نیز در این راه مشغول کار هستند.

aodi.jpg2

خودروی هیدروژنی مفهومی آئودی با نام اچ ترون (H-Tron Concept) در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی شد و اولین نکته ای که با دیدن آن به ذهن میرسد شباهت ظاهری آن به اس یو وی الکتریکی آئودی یعنی ای ترون کواترو (E-Tron Quattro concept) است. اما شباهت های این دو خودرو به ظاهر ختم میشود و بقیه ماجرا کاملا متفاوت است. آئودی با استفاده از فناوری سلول های سوخت هیدروژنی جدید خود توانسته میزان مسافتی که این خودرو بعد از هر بار سوخت گیری کامل طی میکند را به 372.8 مایل افزایش دهد و همچنین طبق ادعای این شرکت صفحات خورشیدی بکار گرفته شده در سقف این خودرو قادر هستند تا سالانه انرژی لازم برای طی کردن 621 مایل مسافت را از طریق نور خورشید تامین کنند.

aodi.jpg3

سلول های سوخت هیدروژنی تنها منبع تامین نیروی آئودی اچ ترون نیستند و باطری های لیتیوم یونی نیز در این خودرو گنجانده شده اند تا نیرو بخش قسمت های الکتریکی باشند. سیستم هیدروژنی این خودرو به تنهایی قدرتی معادل 148 اسب بخار تولید میکند و با کمک باطری های لیتیوم یونی 134 اسب بخار دیگر نیز در مواقع لازم به قدرت این خودرو افزوده میشود. گشتاوری که مجموعه پیشرانه این خودرو تولید میکند معادل 406 فوت-پوند است که از طریق سیستم پیشرانه های الکتریکی به اکسل های جلو و عقب خودرو منتقل میشود تا شاهد نسخه الکتریکی سیستم چهار چرخ متحرک کوآترو آئودی (Quattro all-wheel drive) باشیم. بر طبق ادعای آئودی این خودرو می تواند در کمتر از 7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

aodi.jpg4