مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

طرح رجیستری مرداد سال آینده اجرایی می شود!

مدتی است که هر از گاهی خبرهایی از طرح رجیستری گوشی های موبایل در کشور به گوش می خورد و همانطور که در خبرهای تک شاتخوانده اید اجرای این طرح بارها به عناوین مختلف به تعویق افتاده است. حالا مدیرکل فناوری و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده است که مرداد 96 زمان قطعی رجیستری شدن گوشی‌های موبایل خواهد بود.
وزیر ارتباطات، محمود واعظی، مرداد سال جاری گفت که این طرح قرار بوده در اردیبهشت ماه اجرایی شود، اما اپراتورها همکاری لازم را ارایه ندادند و قرار بود که در هفته دولت مشکلات مرتفع شده و طرح وارد فاز اجرایی شود.
البته پیشینه این طرح به سال 94 باز می گردد زمانی که معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شهریورماه سال 94 اعلام کرد که باهدف مبارزه با قاچاق تلفن همراه طرح رجیستری (کدینگ) موبایل از مهرماه در کشور اجرایی می‌شود. اما تنها چند روز بعدازاین اعلام بود که وزیر ارتباطات با اعلام تردید در خصوص اجرای این طرح، امکان اجرای این طرح در مهر 94 را کاملا مردود دانست. اما مدتی بعد، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آبان ماه 94 با اعلام نهایی شدن اقدامات پیش‌نیاز اجرای این طرح، از اجرایی شدن رجیستری تا پیش از فرارسیدن سال 95 خبر داد. وعده ای که باز هم محقق نشد و نهایتاً در اوایل تیرماه 95 با ورود اسحاق جهانگیری به موضوع، اجرای رجیستری رنگ و بوی تازه‌ای یافت و معاون اول رئیس‌جمهور در صد و یازدهمین جلسه اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر کرد تا اجرای طرح رجیستری از اول مردادماه کلید بخورد.
پس از مصوبه معاون اول رئیس‌جمهور، حتی بدبین‌ترین کارشناسان در خصوص این طرح نیز تصور می‌کردند که بالاخره طرح رجیستری به سرانجام می‌رسد و رجیستری از ابتدای مردادماه کلید خواهد خورد ولی اجرای این طرح مجدداً نیز به تعویق افتاد و وزیر ارتباطات 3 مرداد را به‌عنوان زمان اجرای طرح آزمایشی و پایلوت این طرح عنوان کرد.
اما درست زمانی که انتظار می رفت این طرح اجرایی شود باز هم رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات که به‌عنوان وزارتخانه مسئول اجرای این طرح انتخاب‌شده بود با اعلام اینکه هنوز مقدمات لازم برای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه مهیا نشده است، از تعویق اجرای این طرح خبر داد .
پس‌ازآن بود که سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به دلیل توقف در اجرای این طرح، این توقف را ناشی از بروز اختلال و مشکل فنی در دقیقه 90 دانست و از اجرای این طرح طی هفته نخست مردادماه خبر داد اما این پایان ماجرا نبود و نه‌تنها این طرح در مردادماه اجرایی نشد، بلکه در شهریور و مهرماه نیز خبری از طرح رجیستری و اجرای آن به گوش نرسید.

حالا حدود یک و نیم سال از آغاز بحث و گفتگو در خصوص این طرح می گذرد و هنوز این طرح اجرایی نشده است.
دهقانی نیا مدیرکل فناوری و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در خصوص مشکلی که مانع اجرایی شدن این طرح می شود گفت:

قبول داریم طرح یک طرح تخصصی، فنی و کاملاً کارشناسی است ، اما به هنگام اجرای این طرح بر اساس سابقه طرحی که در سال 85 داشتیم طرحی بود که ناقص انجام شد، دوستان خیلی تمایل به اجرای این طرح نداشتند بنابراین وقتی با این موضوع مواجه شدیم یک سال و نیم زمان برد تا طرح جدید ارائه شود و موردبررسی قرار گرفت.اکنون این هماهنگی‌ها انجام‌شده و دوستان پای‌کار هستند و ما مطمئن هستیم مرداد 96 زمان قطعی رجیستری شدن گوشی‌های موبایل خواهد بود.

حسین فلاح جوشقانی ،معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات،نیز ضمن اشاره به این موضوع که در طرح ارائه‌شده پیچیدگی‌های فنی پیش‌بینی‌نشده بود، گفت:

به نظر ما هیچ تأخیر و یا کندی در رجیستری کردن صورت نگرفته است و ما با تمام توان کار می‌کنیم اما ازنظر فنی برای اجرا به این زمان نیاز داریم.

در نهایت به نظر می رسد موانع پیش رو همچنان حضور قاچاقچیان در بازار گسترده موبایل ایران را میسر می سازد.

منبع: تک شات