مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

استقبال 6 درصدی از طرح احراز هویت کانال های تلگرامی در هفته اول

ثبت نام و احراز هویت دارندگان کانال های تلگرام با بیش از 5 هزار عضواز هفتم دی ماه آغاز شده و تا 7 بهمن ماه به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. رضا تقی پور، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار داشته است ظرف کمتر از یک هفته، مسئولان بیش از ۷۰۰ کانال بالای ۵ هزار عضو اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه احراز هویت کانال های تلگرامی کرده اند. این در حالی است که با در نظر گرفتن تعداد کانال های تلگرامی واجد شرایط، استقبال از این طرح چندان مثبت به نظر نمی رسد. با تک شات همراه باشید.

در حالی ادمین های 700 کانال تلگرام در سامانه ی مذکور ثبت نام کرده اند که براساس اعلام مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه ی نشر دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از 11 هزار کانال تلگرامی با بیش از 5 هزار عضو وجود دارد.

بنابر این می توان گفت در یک هفته از چهار هفته زمان تعیین شده، تنها کمی بیش از 6 درصد از واجدین شرایط از طرح مذکور استقبال کرده اند و باید دید 94 درصد باقیمانده نیز در سامانه ثبت نام خواهند کرد یا خیر.

به گفته ی تقی پور، در میان کانال های ثبت نام کرده، اسامی کانال های معتبر و خبری مورد اعتماد مردم نیز به چشم می خورد. وی در این خصوص افزوده:

جالب است حتی کانال های کمتر از پنج هزار عضو نیز برای ثبت کانال شان مراجعه کرده اند و این موضوع اعتمادی را برای خانواده ها، نخبگان و جامعه در پی خواهد داشت.

گفتنی است وزارت ارشاد عملاً در زمینه ی تایید محتوای کانال های تلگرامی هیچ فعالیتی ندارد و تنها به احراز هویت مدیران آنها، آن هم با افزودن یک روبات به ادمین های هر کانال می پردازد.

سخنان این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در حالی ایراد شده است که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بار دیگر از مصوبه ی اخیر شورای عالی فضای مجازی انتقاد کرده و گفته است:

ما قبلاً مقرراتی راجع به ثبت پایگاه های اینترنتی داشتیم؛ بنابراین از نظر حقوقی، مصوبه ی شورای عالی فضای مجازی چیزی را به مقررات ما اضافه نکرد. دولت در سال 1385 آیین نامه ای را وضع کرد تحت عنوان آیین نامه ی ساماندهی فعالیت پایگاه های اطلاع رسانی که طبق ماده ی 5 این آیین نامه، کلیه ی پایگاه های اینترنتی ملزم به ثبت در وزارت ارشاد هستند و اگر ثبت نشوند، باید با آنها برخورد شود.

عبدالصمد خرم آبادی افزوده است:

مشکل فضای مجازی کشور این است که تعدادی از کانال ها و پایگاه های اینترنتی صراحتاً قوانین جمهوری اسلامی را زیر پا می گذارند و با آنها برخورد نمی شود. من انتظار داشتم شورای عالی فضای مجازی به جای اینکه خودش را درگیر مسائل درجه چهارم یا پنجم کند، راجع به کانال هایی تصمیم گیری کند که علیه دین، اخلاق و نظام فعالیت می کنند و اینها شناسایی شده اند و اسامی شان اعلام شده اما فیلتر نمی شوند.

به اعتقاد دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در حال حاضر مدیر تلگرام خود را مقید به اجرای تمامی دستور های قضایی و قوانین جمهوری اسلامی ایران نمی داند و به همین دلیل همه ی کانال های غیرقانونی و مجرمانه به طور کامل فیلتر نمی شوند. وی افزوده است:

فرض کنید به تلگرام اعلام کنیم که فلان کانال 7000 عضو دارد ولی مجوز ندارد قطعا زیر بار نخواهد رفت؛ کما اینکه تا الآن هم نرفته است.

منبع: تک شات