مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

ورا روبین، از عوامل اصلی اثبات وجود ماده تاریک درگذشت

امروز، روز ناگواری در دنیای فیزیک ستارگان است. ورا روبین، که نقشی اساسی در تایید وجود ماده تاریک به عهده داشت، در سن 88 سالگی و در اثر زوال عقل درگذشت. مفهوم ماده تاریک در سال 1933 و توسط فریتز زوییکی مطرح شد، اما روبین و همکارش کنت فورد توانستند در دهه های 60 و 70 میلادی شواهدی قوی در تایید نظر او ارایه دهند. این دو متوجه شدند ستارگانی که بر روی لبه خارجی کهکشان های مارپیچی قرار داشتند نیز با سرعتی مشابه ستارگانی که در خارج این کهکشان ها قرار داشتند دوران می کنند – در حالیکه بر اساس درکی که در آن زمان از گرانش وجود داشت، این تشکل های عظیم ستارگان باید متلاشی می شدند. تنها توضیح قابل قبول برای این پدیده، وجود توده ای نامرئی بود که 10 برابر از آنچه رویت می شد عظیم تر بود و می توانست این اجرام آسمانی را در کنار هم نگه دارد.
در حالیکه هنوزدرک ما از  ماده تاریک  کامل نیست، نتیجه تحقیقات روبین و فورد تا به امروز همراه ما بوده است. مدل سازی های علمی جدید نشان داده است که حدود 90 درصد جهان هستی از ماده تاریک تشکیل شده، که توضیح مواردی همچون نرخ انبساط جهان را ممکن می سازد.
روبین همچنین یکی از مدافعین حضور زنان در حوزه های علم بود. او تنها زنی بود که در سال 1948 در رشته ستاره شناسی از کالج واسر فارغ التحصیل شد و همچنین نخستین زنی بود که در رصدخانه پالومار مشغول به کار شد. روبین اولین زنی بود که توانست مدال طلای انجمن سلطنتی ستاره شناسی را از آن خود کند. او زنان جوان را به مطالعه علوم تشویق می کرد و از انستیتوها درخواست می کرد قوانین خود علیه پذیرش زنان را تغییر دهند و آنها را در روند تصمیم گیری ها بیشتر دخیل کنند. او یکی از معدود دانشمندان زنی بود که به عضویت آکادمی ملی علوم درآمد.
علاوه بر موارد فوق، روبین فرزندان خود را نیز طوری تربیت کرده و آموزش داده بود که همگی در حوزه های علمی موفق هستند. هر چهار فرزند او در حوزه های تحقیقاتی فعال هستند و کوچکترین دخترش، جودیت یانگ، در کشف توزیع متوازن نور و گاز در کهکشان ها سهیم بوده است. علم بدون شک بخشی مهم و اساسی در زندگی ورا روبین بود و نتایج تحقیقات او سال ها چراغ راه ما خواهد بود.

منبع: تک شات