مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

پایشگرهای ضربان قلب در آینده احتمالا خمیرهای بازی با پوشش گرافنی خواهند بود

خمیرهای مدل سازی که اسباب بازی محبوبی برای کودکان هستند از ویژگی های فیزیکی جالبی برخوردارند. این ماده که مخلوطی از اسید بوریک و روغن سیلیکون است و اساساً به عنوان جایگزینی مصنوعی برای لاستیک ساخته شد، سیالی غیرنیوتنی است. ویسکوزیته یا چسبندگی این ماده تحت تاثیر دما تغییر نمی کند، اما در مقابل نیروهای خارجی تاثیرپذیر است. این بدین معنی است که میزان سیال بودن آن بستگی به مقدار فشار یا کششی دارد که به آن وارد می شود. در حالیکه مخترعین این ماده ، آن را به عنوان وسیله ای برای بازی معرفی کردند، تیمی از محققین از کالج ترینیتی در دوبلین ایرلند قصد دارند این ماده را در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار دهند.
فیزیکدان کالج ترینیتی، جاناتان کولمن، در مصاحبه ای اعلام کرد:

این ماده از ویژگی های عجیبی برخوردار است که تا کنون کاربردی برای آن یافت نشده است. بنابراین ما فکر کردیم، اگر می توانستیم از این ماده برای کاری استفاده کنیم بسیار عالی می شد.
این کار شامل پوشاندن خمیر با گرافن – نوعی از کربن با ضخامتی به اندازه فقط یک اتم – می شد. با ترکیب قابلیت رسانایی الکتریکی گرافن با قابلیت متفاوت سیال بودن در خمیر، این تیم توانست ماده ای را خلق کند که هم شارژ الکتریکی را منتقل می کند و هم بطرز قابل توجهی نسبت به فشار حساس است. هر میزان نیرو که به این ماه وارد شود مقاومت الکتریکی آن را تغییر می دهد.
در واقع این ماده آنقدر حساس است که اگر مقداری از آن را به گلویتان بچسبانید، نه تنها می تواند پایش ضربان شریان کاروتیدی شما را انجام دهد بلکه می تواند فشار خونتان را نیز کنترل کند. حتی گفته می شود این ماده می تواند عروق عنکبوتی را در بیماران تشخیص داده و بیابد. لازم به ذکر است که این ماده باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد چرا که همانطور که همه مادر و پدرها می دانند اگر تکه ای از آن روی فرش بیفتد، بیرون آوردن آن غیرممکن است و باید یک فرش جدید تهیه کنید!

منبع: تک شات