مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

استفاده از Wide Color در نمایشگر آی‌فون ۷ رنگ‌های دقیق‌تری ایجاد می‌کند

Wide Color که در نمایشگر آی‌فون ۷ وجود دارد، نامی است که اپل برای فضای رنگی DCI-P3 انتخاب کرده است. DCI-P3 استانداردی برای ساخت فیلم‌های دیجیتال بوده که برای صنعت فیلم آمریکا توسعه داده شده است.

بیشتر نمایشگرهای موبایل از بازه رنگی RGB استاندارد یا sRGB استفاده می‌کنند. مدل‌های پیشین آی‌فون نیز از sRGB استفاده می‌کردند. استفاده از Wide Color در iOS نیاز به ساخت نرم‌افزار پیشرفته مدیریت رنگ دارد. به‌علاوه، باید به گونه‌ای این نرم افزار ساخته می‌شد که اپلیکیشن‌های قدیمی نیز با بازه رنگی جدید سازگار شوند. در نهایت، برای اینکه توسعه‌دهندگان بتوانند از بازه رنگی جدید استفاده کنند، فریم‌ورک جدیدی توسعه داده شد.

بازه رنگی Wide Color، اولین بار در آی‌مک ۵k دیده شد و سپس اپل آن را در آی‌پد پرو ۹.۷ اینچی بکار گرفت. در نهایت، شاهد هستیم که اپل آی‌فون ۷ و ۷ پلاس را به این فناوری مجهز کرده است.

شاید بپرسید که چه تفاوتی بین sRGB و Wide Color وجود دارد؟ در دو تصویر زیر، قسمت رنگی محدودیت بینایی انسان را نشان می‌دهد. در نمودار سمت چپ، مثلث سیاه بازه رنگی sRGB را نمایش می‌دهد. در نمودار سمت چپ، مثلث سیاه، بازه رنگی Wide Color را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، ناحیه زیر مثلث در استاندارد DCI-P3 یا Wide Color بیشتر است و این نشان می‌دهد که این استاندارد توانایی نمایش رنگ‌های بیشتری را دارد. از نظر عملی، این بدان معناست که به عنوان مثال سقوط یک برگ پیوسته‌تر خواهد بود. اشتباه نکنید، همین اختلاف کم که در نمودار دیده می‌شود، به معنای ده‌ها میلیون رنگ جدید است.

با گسترش فرمت ۴k در ویدئوها، این استاندارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رسیدن به ۴k، یک نمایشگر باید حداقل ۹۰ درصد بازه رنگی DCI-P3 را پوشش دهد.
منبع: آی تی رسان