مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

اپل حق اختراع آیفونی با صفحه‌ی خمیده و دکمه‌های مجازی در لبه‌ها را ثبت کرده است

امروز اداره‌ی ثبت اختراع و نشان‌های تجاری ایالات متحده مجموعه‌ای از اختراعات و امتیازات ثبت شده‌ی شرکت اپل را منتشر کرد. در میان این مدارک، طرح دستگاهی با صفحه‌ی خمیده که در لبه‌های آن دکمه‌های مجازی وجود دارد و اطلاعات در آن نمایش داده می‌شوند وجود دارد. این طرح شبیه چیزی است که سامسونگ در دستگاه‌های گلکسی اِج از آن استفاده می‌کند.

پیش از اینکه طرفدران سامسونگ اپل را به دزدی ایده متهم کنند، باید توجه داشت که اپل این اختراع را در می 2014 یعنی تقریبا یک سال کامل پیش از عرضه‌ی اولین گوشی اِج توسط سامسونگ – گلکسی اس6 اِج – ثبت کرده است.

درحالی که در گلکسی اِج یک صفحه‌ی پیوسته از جلو تا کناره‌ها استفاده شده، اختراع اپل اشاره می‌کند که ممکن است علیرغم یکپارچه بودن صفحات، از یک فاصله‌ی مصنوعی بین قسمت‌های جلویی و کناری استفاده شود تا دو صفحه‌ی جداگانه به نظر برسند. در بخش‌هایی از مدرک منتشر شده آمده:

دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند با صفحات انعطاف‌پذیر ساخته شوند و این صفحات به منظور قرار گرفتن روی سطوح مختلف دستگاه، می‌توانند خم شوند. صفحات منعطف خم‌شده می‌توانند برای حضور در کناره‌ها و لبه‌های دستگاه استفاده شوند. بخش‌های لبه‌ای می‌توانند با استفاده از بخش‌هایی از بدنه، پوشش‌های چاپی یا رنگ‌شده یا حتی فعال و غیرفعال کردن پیکسل‌های خاصی از صفحه، از بخش‌های دیگر مانند صفحه‌ی مقابل جدا شوند. در این لبه‌ها می‌توان عملکردهایی مانند دکمه‌های مجازی، سوییچ‌های مجازی یا نمایش اطلاعات را به گوشه‌های صفحه‌ی دستگاه آورد …

بر این اساس دستگاه می‌تواند طرحی مانند iPhone SE در لبه داشته باشد اما لبه‌ی آن با یک صفحه‌ی خمیده ساخته شده باشد.

در این مدارک به امکان استفاده از جسچرها برای اجرای کنتر‌ل‌های مختلف روی لبه‌ی صفحه نیز اشاره شده است.

ورودی‌های از پیش تعیین شده روی لایه‌ی حساس به لمس لبه‌ی دستگاه مانند ضربه زدن، کشیدن یا هر حرکت دیگری از شئ خارجی مانند انگشت می‌تواند برای تغییر حالت عملکرد دستگاه استفاده شود.

مثل همیشه باید اشاره کرد که تنها بخش اندکی از اختراعات ثبت شده توسط اپل به عنوان یک محصول نهایی تولید شده‌اند اما با توجه به اینکه این مورد طی 15 ماه، سه بار مورد بازبینی قرار گرفته، می‌توان گفت اپل به طور فعال روی این ایده کار می‌کند و احتمال تولید محصولی با این مشخصات کم نیست.

آیفون 7 تغییرات ظاهری نسبتاً کمی نسبت به مدل‌های قبلی خود داشته و گفته می‌شود تغییرات اساسی در مدل سال آینده به عنوان دهمین سالگرد تولید آیفون‌ها انجام می‌شود. صفحه‌ی خمیده نیز با خصوصیات خاص خود می‌تواند بخشی از این تغییرات باشد.

منبع: شهرسخت افزار