مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

نوآوری دیگر از AMD: کارت Radeon Pro SSG با حافظه SSD معرفی شد

در پاسخ به رونمایی انویدیا از دو کارت Quadro جدید، شب گذشته AMD یک کارت Radeon Pro جدید معرفی کرد که با هر آنچه تا به امروز مشاهده کرده اید، تفاوت دارد. این کارت که Radeon Pro Solid State Graphics (SSG) نامیده می شود، علاوه بر حافظه ویدئویی معمول دارای شکاف M.2 برای نصب SSD با هدف افزایش حافظه در دسترس برای کارت ویدئویی است.

 احتمالاً کارکرد حافظه SSD بر روی این کارت پردازشی برای شما نیز جای سوال است. هنگامی که اطلاعات مورد نیاز برای پردازش در حافظه پردازنده گرافیکی (حافظه ویدئویی) نباشد، در طراحی های معمول لازم است GPU به CPU درخواست بفرسد. سپس CPU آن اطلاعات را از حافظه CPU (حافظه RAM) می خواند و در اختیار GPU می گذارد اما اگر اطلاعات مورد نیاز در حافظه RAM نباشد، می بایست از حافظه های ثانویه نظیر دیسک سخت، SSD و نظیر آن بارگذاری شود. این فرآیند به میزان قابل توجه ای باعث محدود شدت قدرت پردازش گرافیکی می شود. با نوآوری جدید، پردازنده گرافیکی می تواند به حداکثر یک ترابایت حافظه ذخیره سازی مختص به خود دسترس داشته باشد که به دلیل ارتباط مستقیم و فاصله نزدیک، نسبت به دیگر رسانه های ذخیره سازی سیستم بسیار پرسرعت تر است. حافظه SSD محلی می تواند در بارگذاری بسیار سریعتر اطلاعات انبوه و حجیم مفید واقع شود. این حافظه از طریق یک گذرگاه اختصاصی PCIe با GPU در ارتباط است. در وجود این فناوری، هنگامی که GPU درخواست اطلاعات می کند، ابتدا حافظه محلی بررسی می شود و تنها در صورت موجود نبودن آن در حافظه محلی، درخواست تامین آن اطلاعات به CPU ارسال می شود.

 کارت های فعلی برای بارگذاری اطلاعات خام به سلسله مراتب حافظه سیستم وابسته هستند، با اینکه ارتباط کارت با سیستم از طریق گذرگاه بسیار پرسرعت PCIe صورت می گیرد، اما از حافظه محلی سرعت دسترسی پایین تری دارند، افزون بر سرعت پایین تر حافظه در طراحی های فعلی، تاخیر نیز یکی دیگر از موانع بر سر استحصال حداکثر کارایی پردازنده گرافیکی است. علی‎رغم اینکه طراحی کارت Radeon Pro SSG برای افزایش کارایی موثر به نظر می رسد، اما بکارگیری این فناوری ملزم به پشتیبانی در سطح برنامه ها است و می بایست توسعه دهندگان در برنامه های خود پشتیبانی از این تکنیک جدید را پیاده سازی کنند.

در خلال مراسم رونمایی از کارت Radeon Pro SSG، این کمپانی یک ویدئو خام 8K (رندر نشده) را به نمایش گذاشته بود که صورت آنی با نرخ فریم دهی 17 تا فراتر از 90 فریم بر ثانیه اجرا می شد. به ادعای AMD این کارت تا 5 برابر کارایی ساخت و کار با محتواهای 8K سرعت می بخشد.

AMD در سال 2017 راهکار Radeon Pro SSG را قالب چندین کارت از جمله Radeon Pro WX 4100 ،Radeon Pro WX 5100 و Radeon Pro WX 7100 عرضه می کند اما پیش از آن کیت توسعه با قیمت 9,999 دلار برای توسعه دهندگان عرضه می شود.

منبع: شهرسخت افزار