مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

دکتر براون، اولین قربانی سیستم خودران هوشمند تسلا

در ماه آوریل مردی به نام جانسن بروان که مالک یک تسلا مدل اس بود در کانال یوتیوبش توضیح داد که چگونه استفاده از فناوری خودکار تسلا باعث شده تا او از یک تصادف جلوگیری کند و جان سالم به درببرد، درست یک ماه بعد متأسفانه او در یک حادثه‌ی رانندگی و در زمانی که سیستم خودران تسلای او روشن بود جان باخت و بدین ترتیب اولین قربانی این سیستم هوشمند شد.

براون 40 ساله از اهالی ایالت اوهایو بود و طبق گزارش پلیس در 7 می و در شهر ویلستون ایلت فلوریدا در یک حادثه‌ی رانندگی جان باخت، موسسه‌ی فدرال ایمنی بزرگراه‌ها طبق تحقیقات و شواهد موجود دریافت که در زمان تصادف اتومبیل در حالت خودران بوده.

مقامات تسلا و همچنین موسسه ایمنی بزرگراه‌ها قبلاً هم از احتمال تصادف و اشتباه در این سیستم هشدار داده بودند و تأکید کرده بودند هیچ‌گاه در زمانی که اتومبیل در حالت خودران است فرمان را رها نکنید و هوشیار باشید. مهندسین تسلا هم‌اکنون در حال ارزیابی ابعاد این حادثه هستند تا ایرادات سیستم خودران را شناسایی و رفع کنند.

حادثه در ساعت 4:41 بعدازظهر روی داد و طبق گزارش محلی‌ها یک تراکتور به همراه تریلر از سمت چپ به جلوی خودروی تسلا پیچید و برخورد این دو موجب مرگ راننده‌ی تسلا شد. تحقیقات پلیس هنوز کامل نشده و همچنان در حال کار بر روی آن هستند.

در بیانه‌ای که تسلا در این رابطه منتشر کرده است عنوان‌شده که نه راننده و نه سیستم خودران و سنسورهای تسلا متوجه تریلر سفیدرنگ تراکتور در برابر آفتاب شدید نشده‌اند و نتوانسته‌اند واکنش مناسبی از خود نشان دهند و سیستم ترمز کمکی هوشمند نیز فعال نشده است. در این حادثه ی نادر ارتفاع زیاد تریلر موجب شده خودروی تسلا مدل اس از زیر آن رد شود، اما سقف خودرو برخورد شدیدی با کف تریلر داشته، پس از رد کردن تریلر خودرو مسیر خودرو را به خارج جاده ادامه داده و پس از طی کردن مسافتی به فنس و نرده‌های یک مزرعه برخورد می‌کند، خودرو بازهم به حرکت ادامه داده و پس از برخورد به نرده‌ها در سوی دیگر مزرعه ایستاده است. آتش‌نشانان و افراد محلی جسم بی‌جان براون را در ساعت 4:51 پیدا کردند.

براون به مدت 11 سال در ارتش آمریکا خدمت می‌کرده و پس‌ازآن به استخدام مرکز توسعه‌ی ویژه‌ی نیروی دریایی درآمده است، به دنبال تعطیلی آن مرکز وی در یک شرکت الکترونیکی مشغول به کار می‌شود و بعدازآن تصمیم به تأسیس شرکت Nexu Innovations می‌گیرد.

درست یک ماه قبل از این حادثه و در 5 آوریل براون در ویدئویی از چگونگی لحظه‌ی برخورد با یک کامیون صحبت کرده بود و اینکه چگونه تسلا با عملکرد عالی خود جان او را نجات داده بوده است. او در این ویدئو گفته بود که تسلای خود را “تسی ” صدا می‌کند و تا به الآن 62000 کیلومتر با آن رانندگی کرده است، او همچنین بسیار از عملکرد عالی این اتومبیل و امنیت بالایش سخن گفته بود.

گزیده‌ای از سخنان براون در آن ویدئو:

نزدیک بود با کامیونی تصادف کنم که بعد از به خیر گذشتن خطر، راننده کامیون به سمتم آمد و از من عذرخواهی کرد و من با لبخند جواب او را دادم و گفتم که چیزی نیست. من تا به الآن تست‌های زیادی با “تسی ” انجام داده‌ام و به قابلیت‌های سنسورهای آن و نرم‌افزار دقیقش، پی برده‌ام. تسلا کاملاً مرا تحت تأثیر خود قرار داده، البته هنوز سیستم جلوگیری از برخورد از بغل را تست نکرده‌ام. ایلان ماسک، واقعاً کارت را خوب انجام داده‌ای!

ایلان ماسک، رئیس شرکت تسلا بعد از حادثه در توییتر خود نوشت: “تسلیت برای این مرگ غم انگیزانه.”

تسلا در سال 2015 از این سیستم پرده برداشت و اذعان داشته این اولین تصادف در طی 210 میلیون کیلومتر استفاده‌ی افراد مختلف از آن است. تسلا از قبل هم گفته بود مسئولیت استفاده از این سیستم بر عهده‌ی راننده است و نباید در زمان استفاده از آن حواس راننده از جاده پرت شود.

تا زمانی که این سیستم‌های خودران به حضور و توجه راننده نیاز داشته باشند باید آن‌ها را نیمه خودران نامید، تسلا و دیگر خودروسازی‌ها هرکدام انواعی از این سیستم‌های نیمه خودران استفاده می‌کنند که ترمز اضطراری خودکار یکی از اولین امکانات آن است. انتظار می‌رود تا سال 2020 از اولین سیستم‌های کاملاً خودران پرده‌برداری شود، وزارت حمل‌ونقل آمریکا به دنبال تصویب قوانین و محدودیت‌هایی تا بتواند به این‌گونه فعالیت‌ها جهت بدهد و آن‌ها را تحت کنترل خود دربیاورد.

منبع: ترنجی