مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

مراقب باشید مدل مرجع کارت گرافیک AMD Radeon RX 480 مادربردتان را به باد ندهد!

به نقل از برخی رسانه‌هایی که Radeon RX 480 را بررسی کرده‌اند، مدل مرجع این کارت و کارت‌هایی که از طراحی مرجع با برخورداری از تنها یک کانکتور 6 پینی استفاده می‌کنند، پتانسیل وارد آوردن آسیب به برخی مادربرد‌ها را دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد طراحی مرجع این کارت فرا‌تر از 150 وات اعلام شده، انرژی مصرف می‌کند.

طبق اعلام رسمی، طراحی مرجع Radeon RX 480 حداکثر 150 وات انرژی مصرف می‌کند، احتمالاً می‌دانید کانکتور تغذیه 6 پینی و همچنین شکاف توسعه PCI-E X16 هر یک قادر به تامین حدود 75 وات انرژی (در مجموع 150 وات) هستند، بنابراین در مجموع طراحی مرجع Radeon RX 480 می‌تواند 150 وات انرژی مورد نیاز خود را از ترکیب این دو تامین کند. اما حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد این کارت نزدیک به 165 تا 170 وات انرژی مصرفی می‌کند و این مصرف بیشتر هنگامی مشکل ساز می‌شود که بار اضافی آن از شکاف توسعه PCI-E مادربرد گرفته می‌شود. به نقل از برخی رسانه‌ها که به تجهیزات گران قیمت سنجش توان مصرفی کارت گرافیک از شکاف توسعه PCI-E دسترس داشته‌اند، این کارت بین 78 تا 73 وات انرژی از شکاف توسعه PCI-E X16 می‌کشد که خارج از استاندارد تعریف شده (حداکثر 75 وات) است.
هرچند مصرف فرا‌تر از محدوده مجاز در اغلب مادربردهای رده بالا مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما پتانسیل بروز مشکل وجود دارد. هنگامی که مادربرد قادر به ارائه توان مورد نیاز نباشد، ممکن است سیستم خاموش یا ناپایدار شود. سناریو بد‌تر اینکه در مادربردهای ارزان قیمت‌تر، حتی ممکن است به مادربرد آسیب وارد شده و یا کارکرد طبیعی آن مختل شود. اوضاع زمانی بد‌تر می‌شود که در برخی بازی‌ها، برای نمونه در بازی Rise of the Tomb Raide، مصرف Radeon RX 480 به 200 وات می‌رسد.

AMD به سرعت به گزارش‌های منتشر شده واکنش نشان داده و خبر از بررسی فنی این موضوع توسط تیم مهندسی خود داده است. می‌توان متصور شود AMD از طریق انتشار درایور، مصرف غیر معمول Radeon RX 480 را کاهش دهد.

با این حال مشخص نیست با این شرایط دو عدد کارت Radeon RX 480 تحت پیکربندی CrossFire و یا با اورکلاک مدل مرجع، وضعیت به صورت باشد.
منبع: شهرسخت افزار