مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

تجارت بخش موبایل مایکروسافت همچنان در حال سقوط آزاد

بر هیچکس پوشیده نیست که مایکروسافت، غول نرم افزاری جهان از کسب و کار در بخش موبایل بهره ی زیادی نبرده است . بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده در سه ماهه ی اخیر از سوی خبر گذاری ها، درآمد این کمپانی از بخش موبایل کاهش عظیم 44 در صدی را تجربه کرده است و با شیب تندی در حال سقوط است. مایکروسافت در سه ماه گذشته تنها دو میلیون و سیصد هزار دستگاه گوشی لومیا به فروش رسانده است که نسبت به سال گذشته در همین زمان، 73 در صد نزول داشته است. متاسفانه این سیر نزولی ادامه دارد و طبق گزارش روند سه ماه ی گذشته میزان فروش گوشی های مایکروسافت 54 در صد دیگر کاهش یافته است.

 

اما همچنان مایکروسافت در حال درآمد زدایی از بخش های دیگر خود است و طبق این گزارش مایکروسافت در سه ماهه ی اخیر  20.5 میلیارد دلار درآمد داشته است که سود خالص حاصل از آن 3.8 میلیارد دلار بوده است. همچنین مایکروسافت شاهد رشد فروش از سری دیوایس های سرفیس بوده است که در طول سه ماهه ی اخیر 1.1 میلیارد دلار برای این کمپانی سود در پی داشته که افزایش 61 در صدی را نسبت به سال گذشته داشته است. مایکروسافت از فروش بسیار خوب سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک گفته است اما حرفی از تعداد فروش این دو دیوایس زده نشده است. درآمد بخش ویندوز هم به دلیل وضعیت نه چندان خوب بازار کامپیوتر های شخصی کاهش دو در صدی را تجربه کرده است.

همچنین مایکروسافت درآمد هایی از بخش های غیر مرتبط با ویندوز مانند آفیس، Azure و دیگر سرویس های ابری کسب کرده است. درآمد آفیس در بخش تجاری شامل 7 در صد افزایش شده و در بخش مصرف کننده نیز به لطف آفیس 365 شاهد رشد 6 در صدی بوده ایم. در واقع آفیس 365 خود به تنهایی رشد عظیمی داشته به طوری 22.2 میلیون کاربر از این برنامه استفاده میکنند. سرویس ابری Azure مایکروسافت در این مدت رشد 120 در صدی را تجربه کرده است.

در حقیقت پس از به روی کار آمدن ساتیا نادلا مدیر عامل فعلی مایکروسافت، شاهد این سیاست از سوی وی بوده ایم که مایکروسافت را به سمت توسعه ی سرویس های ابری این کمپانی راه برده است تا از مشکلات احتمالی در مقابل بازار نه چندان جالب کامپیوتر های شخصی و وابستگی به سیستم عامل ویندوز در امان بمانند. در چند وقت اخیر از زمان شروع مرگ تدیجی بازار کامپیوتر های شخصی، کمپانی اینتل که درآمد هنگفتی را از بخش فروش چیپ های پردازنده برای کامپیوتر های ویندوزی کسب میکرد سریعا 11 در صد از کارکنان خود را تعدیل کرد. همچنین مایکروسافت گزارش داده است که  تعداد کاربران فعال Xbox Live نیز با  26 در صد افزایش اکنون به 46 میلیون کاربر رسیده است و بخش جستجو نیز رشد 18 در صدی را تجربه کرده است.

همان گونه که مشاهده میکنید غول نرم افزاری دنیا هنوز هم در چندین زمینه در حال پیشروی است که شاخص ترین آن توسعه ی سرویس های ابری بوده است اما در این میان بخش موبایل و ویندوز موبایل فدا شده اند و به نوعی شاهد از بین رفتن این سیستم عامل در این بخش هستیم. با این حال کور سو امید هایی با شایعات در مورد سرفیس فون، تلفن هوشمندی که پیش بینی میشود سال 2017 از سوی مایکروسافت معرفی شود و انقلابی را در این صنعت ایجاد کند وجود دارد اما در حال حاضر تنها چیزی که سوی ویندوز موبایل شاهد هستیم ، نزول و سقوط است.

منبع: سخت افزارمگ