مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

دستیابی به لنزهای فوق باریک برای استفاده در دوربین گوشی‌های هوشمند

لنزهای مسطح و فوق باریک که ۱۰ برابر از موی انسان باریک‌تر هستند، اکنون توسعه یافته‌اند. این لنزها که می‌توانند به طور بالقوه با باریک‌تر شدن و سبک‌تر کردن گوشی‌های هوشمند، دوربین‌ها و عینک‌ها تا ۵ برابر، انقلابی در این زمینه به پا می‌کنند. اما نسل جدید لنزها چه زمانی در گوشی‌های هوشمند به کار برده خواهد شد؟

آقای Rajesh Menon، استاد دانشگاه یوتاه، به همراه یک تیم دانشگاهی مقاله‌ای را در شماره اخیر مجله Scientific Reports منتشر کرده است. این مقاله با عنوان “لنزهای فوق شفاف با حذف پراش نوری برای فوکوس هرچه بهتر” در ۱۲ فوریه چاپ شده است.

این توسعه یک گام بسیار بزرگ به حساب می‌آید چرا که دانش‌پژوهان پیش از این بر این باور بودند که استفاده از لنزهای نوری مسطح فوق باریک در دوربین‌ها، امکان‌پذیر نخواهد بود. دوربین‌های متداول جهت متمرکز کردن رنگ‌های مختلف نور در یک نقطه، از مجموعه‌ای چندگانه از عدسی‌های خمیده بهره می‌برند. با لنزهای مسطح جدید نور با برخورد بر اجزای ریز درون لنز واکنش داده و تغییر زاویه می‌دهد.

آنچه که در مورد لنزهای مسطح یا سوپرآکروماتیک (کاملاً بی‌رنگ) جلب توجه می‌کند، این است که آنها را می‌توان با هر ماده شفافی مانند پلاستیک و شیشه ساخت.

چنین لنزهایی می‌توانند در گوشی‌های هوشمند، دوربین، عینک‌ها، پهپادها، ماهواره‌ها و لوازم پزشکی کاربرد داشته باشند. اگر که این لنزها با پلاستیک ساخته شوند، هر تکنولوژی که از این لنزهای جدید بهره بگیرد سبک‌تر و دوربین دستگاه‌های  قابل حمل مستحکم‌تر خواهد شد.

گوشی‌های هوشمند اگر از این لنزها بهره گیرند باریک‌تر خواهند بود. به عنوان مثال، آیفون ۶ اس دارای بدنه‌ای باریک است اما دوربین آن کمی از بدنه به بیرون آمده است، هرچند که این مسئله تاکنون ایجاد مشکل نکرده ولی این می‌تواند یکی از موانع باریک‌تر شدن دستگاه‌ها در آینده باشد. آقای Menon امیدوار است که حاصل این پژوهش تا ۵ سال آینده به اولین کاربرد خود برسد.

منبع: ترنجی