مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

یاری خالق کهنسال لیتیوم یون برای ساخت باتری هایی با فناوری بهتر

تمرکز کمپانی ها در سال های اخیر، در بخش گوشی های هوشمند یا به طور گجت های قابل حمل بر روی افزایش قدرت سخت افزاری، بالا بدون وضوح نمایشگر، بهبود کیفیت دوربین و غیره بوده است اما تولید کنندگان یکی از مهم ترین فاکتورها را برای این دسته از گجت ها فراموش کردند و همین باعث شد تا بخش تامین انرژی این دستگاه بسیار عقب تر از دیگر قطعات باشد. عمر باتری گوشی های هوشمند و دیگر دستگاه هایی که ار این طریق تامین نیرو میشوند بسیار ناچیز است و به هیچ عنوان نمیتوان این بخش را از نقاط قوت آنها به حساب آورد. حال مدتیست توسعه دهندگان به فکر برطرف کردن این نقطه ضعف افتاده اند و سعی بر بهبود عمر باتری گجت های قابل حمل دارند. بدین منظور محققین صنعت دست به کار شده اند تا با همکاری یکدیگر باتری هایی بهتر را بسازند.

آقای John B.Goodenough، پیرمردی 94 ساله که تحصیلات خود را در دانشگاه شیکاگو به پایان رسانده است و از خالقین اصلی باتری های لیتیون یون است، به نظر میرسد هنوز کارش با صنعت باتری ها به اتمام نرسیده است و همچنان سعی در کمک کردن برای ساخت باتری هایی با فناوری بهتر دارد. وی بدین منظور با محققین و پروفسورهای دانشگاه تگزاس که نقش مهمی در توسعه ی باتری های لیتیوم داشته اند همکاری کرده است و موفق شده اند باتری جامد جدیدی را با هزینه ی ساخت کم بسازند که از امنیت بیشتری نسبت به باتری های لیتیوم یون برخوردار است. این باتری 3 برابر انرژی بیشتری را ذخیره میکند، بنابراین این باتری برای استفاده در خودروهای برقی نیز بسیار مناسب است و میتوان مسافت های بیشتری را با آنها پیمود. علاوه بر ان سرعت شارژ شدن این باتری ها نیز بسیار بیشتر است و در نهایت تعداد سیکل های شارژ این نوع باتری بسیار بیشتر از باتری های لیتیوم یون است.

این تیم از محققین از الکترولیت های شیشه ای به جای الکترولیت های مایع که در لیتیوم یون ها به کار میروند، استفاده کرده اند و همین باعث شده است تا باتری های جدید شکل داخلی متفاوت از باتری های لیتیوم یون داشته باشند و به خاطر همین تغییر ساختار، این باتری ها در مقابل آتش گرفتن، اتصال کوتاه و انفجار بسیار مقاوم هستند. همچنین با به کار گیری از الکترولیت های شیشه ای، باتری های جدید میتوانند با دمای 20 درجه زیر صفر نیز به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین از آنجا که این باتری ها با مقدار سدیوم پائین ساخته میشوند، ارتباط دوستانه تری با محیط زیست نیز دارند. در حال حاضر B.Goodenough و تیم خود به دنبال سازندگانی هستند که از این باتری ها در داخل گجت های خود استفاده کنند و احتمالا در آینده ای نزدیک این باتری ها صنعت دستگاه های الکتریکی را متحول خواهند کرد.

منبع: سخت افزارمگ