مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

تعداد دامنه های اینترنتی در ایران از مرز 850 هزار گذشت

بر اساس گزارش مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، تازه‌ترین آمار از ثبت 850 هزار و 869 دامنه اینترنتی در ایران خبر می دهد که در مقایسه با سال گذشته با ثبت 100 هزار دامنه جدید طی 10 ماهه امسال، ایران در تعداد دامنه‌های ثبت شده در بین کشورهای خاورمیانه رکورددار محسوب می‌شود.
این آمار در پایان سال 94 بالغ بر 754 هزار دامنه اعلام شده بود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که پسوند ir  هم‌چنان در صدر دامنه‌های ثبت شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد. همچنین پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.
آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که هم اکنون تعداد 842 هزار و 102 دامنه با پسوند ir در کشور فعال است که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را شامل می شود؛ هم‌چنین شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر 3 هزار و 911 دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ایران یکهزار و 952 دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود یک هزار و 508 دامنه فعال اعلام شده است.
این درحالی است که تعداد دامنه های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاههای اجرایی با پسوند gov.ir بالغ بر 277 دامنه است.

در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود 325 دامنه، با پسوند org.ir بالغ بر 318 و id.ir بالغ بر 436 دامنه برآورد می شود. تاکنون40 دامنه نیز با پسوند net.ir به ثبت رسیده و در مجموع 850 هزار و 869 دامنه در پایگاه ثبت دامنه های اینترنتی در ایران تا بهمن ماه 95 ثبت شده و فعال است.
هم‌اکنون ایران از نظر تعداد دامنه اینترنتی فعال، نه تنها بزرگترین کشور در منطقه است؛ بلکه از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم عبور کرده و با رشد سالانه 45 درصدی، در میان چهار کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.

منبع: تک شات