مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

ایرلند نخستین کشوری است که سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی را متوقف می کند

ایرلند امروز گام جدیدی به سوی توقف مصرف زغال سنگ و نفت برداشته است. مجلس ایرلند به تازگی قانونی را به تصویب رسانده که دولت این کشور را از سرمایه گذاری در بخش سوخت های فسیلی منع می کند.
این مصوبه پیش از آنکه به اجرا درآید، باید یک بازبینی دیگر را پشت سر بگذارد. اما در صورت تصویب نهایی آن، ایرلند به نخستین کشور در جهان تبدیل می شود که سرمایه گذاری دولتی در حوزه سوخت های فسیلی را پایان می دهد. حتی کشورهایی مانند ایسلند که به توقف استفاده از سوخت های فسیلی متعهد هستند نیز هنوز چنین قوانینی را به تصویب نرسانده اند. نزدیک ترین کشور در این زمینه به ایرلند، نروژ است که از سال 2015 سرمایه گذاری دولتی در این حوزه را محدود ساخته است.
پیشنهاد این قانون در ایرلند نخستین بار توسط توماس پرینگل مطرح شد. او به این مساله به عنوان موضوعی اخلاقی نگاه می کند و معتقد است پیامی به شرکت های انرژی می دهد که نسبت به تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت های انسانی بی توجه هستند و در عین حال، سیاستمداران را تشویق می کند تا نگرش خود را تغییر دهند.
با توجه مساحت اندک ایرلند، اجرای این قانون در این کشور تاثیر چندانی بر وضعیت جهانی تغییرات اقلیمی ندارد. با این حال، این تصمیم ایرلند درست در زمانی که هنوز بسیاری از کشورها حاضر نیستند دست از انرژی های فسیلی بکشند، اقدامی در خور تحسین است. ارزش این اقدام ایرلند هنگامی بهتر قابل درک است که آن را در مقابل سیاست های آمریکا پس از روی کار آمدن آقای ترامپ و حمایت های او از شرکت های فعال در حوزه نفت و گاز و محدودساختن تلاش ها برای نجات کره زمین از گرمایش جهانی قرار دهیم.

منبع: تک شات