مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

یک کوه یخی عظیم در آستانه جدا شدن از قطب جنوب است

احتمال داده می شود تکه بزرگی از یخ تاق Larson C در قطب جنوب در چند ماه آینده از آن جدا شود و یکی از 10 کوه یخ عظیمی که تا به حال دیده شده اند را شکل دهد. این اتفاق، که به نظر می رسد رخداد آن قطعی است، نتیجه ی گسترش شکافی بر روی این یخ تاق است که چندین دهه است بطور تدریجی وسعت یافته است.
طول این شکاف در ماه دسامبر بطور ناگهانی حدود 18 کیلومتر گسترش یافت و به 80 کیلومتر رسید و بدین ترتیب برای جدایی کامل آن فقط کافیست که این شکاف 20 کیلومتر دیگر پیشرفت کند. آب گرم موجود در زیر این یخ تاق و هوای گرم اطراف آن می تواند به گسترش ناگهانی این شکاف کمک کرده باشد، اما دانشمندان در حال حاضر مدرکی برای اثبات این ادعا ندارند.
آدریان لاکمن، سرپرست گروه کنترل این شکاف از دانشگاه Swansea، در مصاحبه ای با بی بی سی گفته که اگر “این کوه یخ در چند ماه آینده جدا نشود” او بسیار حیرت زده خواهدشد.
او افزود:

متاسفانه تصاویر لندستی متعددی که توسط ابرها پوشانده نشده باشند در دسترس نبود، اما ما موفق شدیم تصاویر رادار Esa Sentinel-1 را در کنار هم قرار دهیم و متوجه گسترش این شکاف شویم، شکافی که بسیار به جدایی کاملل نزدیک است.

مشکل اصلی در خصوص جدایی این کوه یخ این است که می تواند باقیمانده Larsen C را تحت تاثیر قرار دهد.یخ تاق مجاور آن یعنی Larsen B در سال 2002 به هزاران قطعه شکسته شد. اگر Larsen C نیز به چنین سرنوشتی دچار شود، سطح آب های جهانی تا حدود 20 سانتیمتر بالا می آید که می تواند مناطق ساحلی را مورد تهدید قرار دهد.

منبع: تک شات