مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

باتری‌‌های لیتیوم یونی نسوز ساخته شدند

همه از قابلیت اشتعال و خطرناک بودن باتری‌ های لیتیوم یونی آگاهیم. اما اخیرا محققان روشی برای ساخت باتری‌های لیتیوم یونی غیر قابل اشتعال یافته‌اند! با ما همراه باشید.

باتری‌ های لیتیوم یونی، منبع انرژی مییلیون‌ها دستگاه الکترونیکی از جمله اسمارت‌فون ها هستند و روز به روز به کاربرد آن‌ها افزوده می‌شود که از جمله‌ی این کاربرد‌ها می‌توان به خودروهای الکتریکی اشاره کرد. ولی یکی از مشکلاتی که این نوع باتری‌ها دارند این است که بسیار قابل اشتعال و خطرناک هستند. بدون شک شما نیز از خبر‌های انفجار و آتش گرفتن محصول اخیر سامسونگ مطلع هستید و می‌دانید که چقدر این موضوع مهم و اساسی است.

اما اخیرا در یک تحقیق مشترک که توسط دانشگاه فرارا ایتالیا (University of Ferrara) و موسسه تحقیقات فناوری کالسروهه آلمان(KIT) انجام شده است، محققان روشی برای از بین بردن این خطر و مشکل یافته‌اند.

مشکلی که باتری‌های لیتیوم یون فعلی دارند این است که از ترکیبات ‌آلی فرار که نقطه اشتعال پایینی دارند در آن‌ها استفاده شده است. معمولا دمای باتری‌ها تحت فعالیت سنگین یا بار الکتریکی بالا افزایش می‌یابد و باتری‌های لیتیوم یون به‌خاطر دارا بودن این ترکیبات آلی گاهی اوقات مشتعل می‌شوند. این محققان موفق شدند که این مواد آلی را جایگزین کنند.

در ساخت این باتری‌ها، به‌جای استفاده از ترکیبات آلی، از نمک معدنی ذوب شده در دمای اتاق استفاده شده است و در نتیجه مقاومت باتری در برابر آتش بسیار بالا رفته است. قابلیت اشتعال پایین الکترولیت‌های مایع یونی برای مدت‌های طولانی مورد بحث و تبادل نظر بوده است. البته عملکرد باتری در استفاده طولانی مدت با این مواد‌ها اخیرا آزمایشات نهایی خود را به پایان رسانده است. سلول‌های لیتیوم یونی ساخته شده توسط این محققان می‌تواند هزاران سیکل شارژ را بدون کاهش عملکرد و فاسد شدن طی کند.

مقاله‌ی این محققان در ژورنال انرژی و علوم محیطی(Journal of Energy and Environmental Science ) توسط انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا، چاپ شده است.

منبع: ترنجی