مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

محققان در دانشگاه کالیفرنیا، اولین تراشه 1000 هسته‌ای را با نام KiloCore طراحی کرده‌اند

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا از گروه مهندسی برق و کامپیوتر در شهر دیویس، هفته گذشته از یک میکروچیپ با 1000 هسته قابل برنامه‌ریزی به‌صورت مستقل رونمایی کرده‌اند که KiloCore نامیده می‌شود.

چیپ مذکور از 621 میلیون ترانزیستور تشکیل شده است و برطبق آزمایش‌های این گروه، KiloCore می‌تواند در هر ثانیه، 1.78 تریلیون دستورالعمل را پردازش نماید. حداکثر فرکانس هر هسته پردازشی در این میکرو چیپ، به‌طور متوسط برروی 1.78 گیگاهرتز کلاک است. KiloCore، اولین تراشه‌ای است که 1000 هسته پردازشی را در خود گنجانده است؛ پیش‌تر، محققان دیگری تلاش کرده‌ بودند که تراشه‌هایی با تعداد هسته‌های پردازشی بالا طراحی نمایند اما این تعداد از 300 هسته، عبور نمی‌کرد.

تراشه KiloCore توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری IBM، طراحی شده است

محققان دانشگاه کالیفرنیا، تراشه KiloCore را با کمک تیمی از IBM برپایه فناوری 32 نانومتری CMOS ( مکمل اکسید فلز نیمه هادی ) طراحی کرده‌اند و هریک از هسته‌‌های پردازشی، می‌تواند به‌طور جداگانه از دیگری اجرا شود و زمانی‌که داده‌ای را پردازش نمی‌کند، غیرفعال خواهد شد. این ویژگی، می‌تواند مصرف انرژی را تاحد قابل‌توجه‌ای کاهش دهد و علاوه‌براین به‌طور غیرمستقیم، باعث کاهش حرارت داخل هسته پردازشی و تراشه می‌شود.

تراشه هزارهسته‌ای KiloCore از نظر مصرف انرژی، بسیار کارآمد است به‌طوری‌که محققان ادعا دارند که می‌تواند بیش از 115 میلیارد داده‌ را در هر ثانیه توسط انرژی حاصل از یک باتری AA پردازش نماید.

تراشه KiloCore برای مرکزهای داده در مقیاس بزرگ، درنظر گرفته شده است

حتی در صورتی‌که این تراشه، صدبار در مقایسه با تراشه‌های لپ‌تاپ، کارآمدتر باشد؛ KiloCore برای ابر رایانه‌های مراکز داده برای داده‌کاوی و پردازش داده‌ها در مقیاس بزرگ، مفید خواهد بود. این تراشه در حال‌حاضر، عملکرد بسیار خوبی دارد اما به‌مدتی زمان برای انجام آزمایش‌ و بهینه‌سازی بیشتر نیاز دارد تا پیش از تجهیز ابر رایانه‌های مراکز داده از عملکرد صحیح آن، اطمینان حاصل شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، علاوه‌براین، موفق به طراحی یک کامپایلر اختصاصی برای این تراشه شده‌اند که به توسعه‌دهندگان، امکان طراحی برنامه‌های مخصوص را برای اجرا برروی این تراشه می‌دهد. لازم به‌ذکر است که تراشه KiloCore در هفته گذشته در سمپوزیوم فناوری VLSI و مدارها 2016، معرفی شده است و جزئیات بیشتری از آن در آینده، منتشر خوهد شد. 

منبع: ترنجی