مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

کروم بوک جدید سامسونگ؛ یک انتخاب خوش قیمت

 کروم بوک جدید سامسونگ با همکاری گوگل در CES ماه گذشته معرفی شد و انتظار می رود که دارای کیفیت تصویر بالا، کیبرد عالی، باتری با دوام و همچنین طراحی بی نظیر  باشد. کروم بوک های جدید (Chrome Book) علاوه بر معرفی قطعات سخت افزاری نوین، ترفندهای نرم افزاری را نیز اضافه کرده است. این اولین کروم بوکی است که با ایده ی اجرای اپلیکیشن های اندروید طراحی شده است. همچنین اولین لپ تاپ با سیستم عامل کروم است که دارای قلم استایلوس و نرم افزار های یادداشت، طراحی و دیگر نرم افزار های این چنینی است. گوگل و سامسونگ ادعا کردند که تاخیر یادگیری ماشین با قلم به کلی حذف شده است که یکی از بهترین تغییرات به وجود آمده محسوب می گردد.

سامسونگ و گوگل در یک گردهمایی مشترک با خبرنگاران در ماه گذشته، درمورد چگونگی از بین بردن وقفه در نوشتن با قلم صحبت کردند و ادعا کردند بزرگترین مسئله ی کروم بوک که آن را منحصر به فرد کرده است، قلمی به خوبی قلم گوشی های Galaxy Note و نمایشگری بسیار حساس است که به لطف این قابلیت ها تاخیر عملکرد قلم حذف می گردد.به طور تکنیکی میتوان با قلم بر روی صفحه نمایش یادداشت یا طراحی کرد ولی این چیزی نبود که گوگل وعده داده بود و به طور قطعی میتوان گفت که به خوبی iPad Pro یا Surface Pro 4 نبوده است در نتیجه استفاده کردن از قلم کروم بوک را بیخیال میشویم؛ و در اینجا لازم به ذکر است که گوگل یادگیری ماشین (Machine Learning) برای نوشتن در سیستم عامل کروم را راه اندازی نکرده و این مسئله ی مهمی است که بخش هایی از سیستم هنوز آماده نشده است. مسئله ی بعدی در اجرای اپلیکیشن های اندروید است که هم در زمینه کارایی و هم در اجرای اپلیکیشن ها مشکلاتی وجود دارد؛ در نتیجه برای اجرای اپلیکیشن های اندروید نیاز به عملکرد بهتری خواهد بود؛ ضمن اینکه اپلیکیشن های تحت وب مثل  Google Play Music، Wunderlist، Pocket، Netflix ، Google Calendar و غیره را نسبت به دیگر اپلیکیشن ها سریعتر و بهتر اجرا می کند. مشکل بعدی وجود وقفه در بازی هایی نظیر  Alto’s Adventureو Rayman’s Adventure و کاهش فریم به طور مداوم است در حالی که این بازی ها در گوشی های اندروید و تبلت ها به خوبی اجرا میشوند.

اما به طور کلی عملکرد سیستم به لطف نرم افزار های بروزرسانی شده رو به بهبود است و گوگل نیز داده ها و اپلیکیشن های مورد نیاز کروم بوک را تا ماه آینده در Play store جمع آوری  می کند.امیدواریم که این کمپانی روند بهینه سازی در عملکرد اپلیکیشن های اندروید تا قبل از نهایی شدن ادامه دهد. اجرای یک اپلیکیشن اندروید در کروم بوک شبیه اجرا در یک تبلت است و برای صفحه نمایش بزرگ بهینه سازی نشده است برای مثال نرم افزار Hangouts زمانی که در حالت  Full Screen است فقط یک صفحه ی بزرگ خواهد بود که لیست مکالمات در حال انجام را نمایش میدهد. کروم بوک سامسونگ همچنین دارای دو پنل است که حرکت بین موضوعات مختلف را آسان میکند ولی نمیتوان در آن اندازه ی عمودی نرم افزار را به طور دستی کم کرد این کار را در نرم  افزار Facebook Messenger امتحان شده و نرم افزار فقط در حالت عمودی اجرا شد؛ ضمن اینکه کلید Enter باعث ارسال پیام هم نشده و برای ارسال آنها حتما باید روی دکمه ی Send کلیک کنید که این مسئله سرعت کار را بسیار پایین می آورد. نکته ی دیگری که قابل بحث است، باتری کروم بوک است که سامسونگ ادعا می کند که باتری آن تا 8 ساعت بدون شارژ می تواند کارایی خود را نمایش دهد؛ اما مدت زمان شارژ شدن آن زیاد است و تقریبا دو ساعت و نیم طول خواهد کشید تا باتری از 3 درصد به 100 درصد برسد.

اما از جمله نکات مثبتی که در مورد این کروم بوک میتوان گفت این است که برعکس طراحی های قبلی سامسونگ که بسیار شبیه به یکدیگر بود؛ تغییرات کوچکی اعمال شده که میتوان برای مثال گرد شدن گوشه های آن را نام برد که حمل آن را ساده کرده است. ادعا شده که این Chromebook از لپ تاپ های سری HP که در یک رنج قیمت هستند، محکم و مقاوم تر است و از کیبرد بهتری برخوردار خواهد بود.کروم‌بوک جدید سامسونگ اکنون با قیمت ۴۴۹ دلار روانه‌ی بازار شده است و نسخه‌ی پرو (Pro) نیز قرار است با پردازنده‌ی قوی‌تر و قیمت 550 دلار عرضه شود.میتوان به کروم بوک های سامسونگ خوشبین بود چرا که در آینده با کیفیت بالاتر، کارایی بهتر و عملکرد سریعتر در اختیار کاربران قرار میگیرد. اگر شما به دنبال لپ تاپی برای انجام کارهای معمولی هستید، میتوانید گزینه های دیگری که قیمت پایین تر ی دارند را انتخاب کنید اما اگر میخواهید این کروم بوک را داشته باشید بهتر است تا آوریل صبر کنید تا آن را با عملکردی بهتر در اختیار داشته باشید.

منبع: سخت افزارمگ