مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

سیستم مجهز به موتور هپتیک Tanvas، حس تازه ای از لمس اشیا را به ارمغان می آورد

اگر به سال 2011 برگردیم، می بینیم که نمایشگرهای لمسی با این هدف که آینده دنیای کامپیوتر را متحول می کنند، به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای فناوری به حساب می آمدند. از آنجا که شما از پشت شیشه ای که بر روی گوشی هوشمندتان قرار دارد نمی توانید چیزی را حس کنید، Tanvas که یک استارتاپ از دانشگاه Northwestern است، قصد دارد با سیستم لمسی جدید خود، تجربه ای تازه را برایتان به ارمغان بیاورد.

سیستمی که Tanvas در جریان نمایشگاه CES 2017 از آن رونمایی کرده، در تئوری می تواند خود را درون یک نمایشگر لمسی بیاورد؛ البته لازم به ذکر است که شاید برخی از قابلیت های آن شاید بر روی نمایشگرهای تبلت یا گوشی هوشمند به خوبی دیده نشوند.

ba222b77-e2cd-4dbf-b7f2-2b80fbebfa2e

این سیستم نتیجه سال ها تحقیق و پژوهش دو فرد به نام های Ed Colegate و Michael Peshkin است که از الکترواستاتیک برای تعدیل اصطکاک بهره برده اند. در واقع این سیستم از استاتیک استفاده می کند تا اصطکاکی که انگشت شما آن را در هنگام حرکت بر روی یک نمایشگر لمسی حس می کند را تغییر دهد. اگرچه ممکن است خیلی دقیق نباشد، اما قطعاً شما بسته به موردی که بر روی صفحه در حال نمایش است، متوجه این تغییرات خواهید شد.

برای مثال اگر برروی تصویری از یک زیپ انگشتتان را حرکت دهید، تمامی دندان های زیپ را احساس خواهید کرد. حتی حس زبری صفحه سمباده هم از طریق این فناوری لمسی هپتیک امکان پذیر است.

در یکی از جالب ترین دموهایی که از این سیستم به نمایش در آمد، استفاده آن در نمایشگرهای لمسی خودروها مانند اتومبیل های تسلا به خوبی دیده شد. Tanvas به شما دقیقاً حس یک کنترلر واقعی را می دهد، بنابراین اگر بخواهید حالتی را در خودرو فعال کنید، با لمس آن بر روی نمایشگر انگار که بر روی سوییچ دنده مجاور آن در خودروی واقعی فشار وارد کرده اید. قطعاً چنین استفاده ای از این سیستم می تواند تمرکز در رانندگی را نیز بالاتر برود و در واقع نشان می دهد که این تکنولوژی می تواند فواید زیادی داشته باشد.

Tanvas نسخه آزمایشی و اولیه این سیستم را بر روی نمایشگر نکسوس 9 معرفی کرده است. اما به نظر می رسد تا عرضه آن به عنوان یک محصول نهایی مدت زمان زیادی باقی نمانده باشد و ما بتوانیم به زودی شاهد حضور آن در بازار باشیم.