مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

دانشمندان دلیل عملکرد قوی مغز در “ابر سالمندان” را یافتند

تحقیقات نشان داده است که بعضی افراد مسن در سنین بالا نیز از عملکرد مغزی خوبی برخوردارند و هنوز هم می توانند خاطرات خود را به وضوح همانند دوران میانسالی به خاطر آورند. مغز این ابر سالمندان از ظاهر متمایزی برخوردار است: لابه خارجی ماده خاکستری، یا کورتکس مغز در این افراد ضخیم تر است.
محققان در تحقیقی که 18 ماه به طول انجامید، به بررسی این موضوع پرداختند که آیا این افراد اصولا با مغزهای بزرگتری وارد دوران سالمندی می شوند و یا در مقابل اثر تحلیلی زمان بر روی ماده خاکستری مغز مقاوم هستند.
محققین بیش از 1000 نفر را در تحقیقات خود مورد بررسی قرار دادند که کمتر از 5% آنها در میان ابر سالمندان قرار گرفتند. سپس با استفاده از MRI مغز این 24 زن و مرد که همگی بیش از 80 سال سن داشتند را با 12 نفر در سنین مشابه که از وضعیت مغزی متوسط و معمول در این سنین برخوردار بودند مقایسه کردند.
نتیجه نشان داد که مغز ابر سالمندان بزرگ تر نبوده است. بلکه محققان متوجه شدند که در این بازه ی 18 ماهه تحقیقات، مغز افراد معمولی با سرعتی دو برابر مغز ابر سالمندان در حال آتروفی و کوچک شدن است. در مقاله تحقیقاتی این تیم آمده است که ابر سالمندان که گروه کوچکی از سالمندان را تشکیل می دهند در مقابل روند طبیعی مرتبط با سن که تراکم سلولی لایه خارجی مغز ما را کوچک می کند مقاوم هستند.
با بالا رفتن سن، ماده خاکستری که به ما در دیدن، شنیدن، پردازش احساسات، یادگیری و بسیاری دیگر از فعالیت ها کمک می کند تحلیل رفته و کوچک می شود. البته ماده سفید مغز هم که شامل شبکه ی پیچیده ای از فیبرهای در هم تنیده ای است که اطلاعات را در بخش های مختلف مغز جابجا می کنند، دستخوش همین تغییرات می شود.
در تحقیقی که در سال 2014 در مجله ی Nature Communications به چاپ رسید گفته شده بود که در بعضی افراد مسن، ماده سفید می تواند بعنوان منبعی پشتیبان عمل کند که وقتی منابع ماده خاکستری شروع به تحلیل می کند جایگزین لازم را تولید کند.
در غیر اینصورت، افراد با بالا رفتن سن اثرات معمول سالمندی شامل حافظه ی ضعیف تر، دشواری تمرکز و کاهش سطح مهارت های یادگیری را تجربه می کنند.
تعداد ابر سالمندان و افرادی که از ماده سفید انعطاف پذیر برخوردارند بسیار کم است اما تحقیقات نشان داده که راهکارهایی برای افزایش عملکرد مغز وجود دارد که هر فردی می تواند از آنها استفاده کند. از جمله این راهکارها می توان به ورزش منظم، حفظ روابط مستحکم و قوی با دوستان و خانواده، سیگار نکشیدن و مداومت در یادگیری اشاره کرد.
بنابراین اگر در فکر ملاقات دوستان قدیمی خود یا ثبت نام در کلاس های یوگا بوده اید زمان را از دست ندهید و تصمیم خود را همین امروز اجرایی کنید.