مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

دانشمندان: در هسته زمین جت استریمی از آهن مذاب وجود دارد

«جت استریم» به جریان های هوایی سریعی در جو گفته می شود که می تواند علاوه بر کمک به محققان در پیش بینی وضعیت آب و هوایی، حرکت سریع‌تر هواپیماها در آسمان را نیز به دنبال داشته باشد. حال بر اساس آخرین اطلاعات ارسالی از گروهی متشکل از سه ماهواره ESA به نام Swarm، یک جت استریم نیز در زیر پوسته زمین وجود دارد که از آهن مذاب تشکیل شده است.

آخرین یافته های پژوهشگران در این زمینه حاکی از این است که این جت استریم در هسته خارجی زمین و در فاصله تقریبی در 1900 مایلی (3057 کیلومتری) سطح زمین قرار دارد. این جریان در طول یک سال حدود 40 کیلومتر جابجا می شود که این سرعت یعنی سه برابر سریع‌تر از سرعت لایه های بیرونی در هسته خارجی و هزار بار سریع‌تر از سرعت صفحات تکتونیک زمین.

اگرچه شاید حرکت 40 کیلومتری در سال، در مقایسه با حرکت 400 کیلومتر بر ساعتی حرکت جت استریم ها در جو چندان به چشم نیاید اما باید به این نکته توجه کرد که در این جا با یک جریان متراکم فلز مایع مواجهیم.

دکتر کریس فینلای از پژوهشگران موسسه فضایی ملی دانشگاه فنی دانمارک در این خصوص عنوان می کند:

حرکت دادن این حجم زیاد از فلز مایع، نیازمند انرژی بسیار زیادیست که این سرعت در نوع خود به عنوان سریع‌ترین حرکتی که ما در بخش جامد زمین مشاهده کرده ایم، محسوب می شود.

به اعتقاد دانشمندان، حرکت این جریان فلز ناشی از حرکت دو لایه اصلی به سمت یک لایه مرزیست که این امر به دلیل رانش و یا تغییرات در میدان مفناطیسی هسته اتفاق می افتد. زمانی که این جریان مایع به این لایه مرزی برسد، این ترکیب موجب شکل گیری جت استریم می شود.

ماهواره های Swarm، وظیفه اندازه گیری و ردیابی میدان های مغناطیسی متنوعی که از طریق هسته، پوسته، اقیانوس ها، گوشته و حتی یونوسفر و مگنتوسفر ایجاد می شوند، بر عهده دارد. این ماهواره با مانیتورینگ میدان های مغناطیسی، اطلاعاتی را در اختیار دانشمندان قرار می دهند که با استفاده از آن می توان نحوه و چگونگی جابجایی لایه ها را مشخص کرد.

منبع: تک شات