مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

برای ممانعت از سقوط مجدد، پهپاد خورشیدی فیسبوک به ترمز هوایی تجهیز خواهد شد

دیروز در تک شات از علت سقوط پهپاد  فیسبوک مطلع شدید. بر اساس گزارش جدیدی که توسط انجمن ملی ایمنی حمل و نقل در آمریکا منتشر شد، بال سمت راست پهپاد خورشیدی فیسبوک، Aquila ، دچار آسیب شد و باعث شد این پهپاد در نخستین پرواز آزمایشی خود سقوط کند. فیسبوک در پاسخ اعلام کرد که نسخه بعدی پهپاد عرضه کننده اینترنت این کمپانی از یک ترمز هوایی و یا یک اسپویلر(براگیر) برخوردار خواهد بود و سرعت هوایی ایمن را به ردیابی ارتفاع اولویت خواهد داد.
سقوط این پهپاد در محلی خارج از یومای آریزونا و در روز 28 ژوئن سال جاری میلادی رخ داد، و در حالیکه بطور معمول از هواپیماهای آزمایشی انتظار نمی رود که در نخستین پرواز خود عملکرد بی عیب و نقصی از خود به جای گذارند، اما باید پذیرفت که این سقوط مایه شرمساری فیسبوک شد. این سانحه همچنین ارایه اینترنت در مناطق دورافتاده توسط فیسبوک را یک قدم به تعویق انداخت.
بنا بر مقررات انجمن ملی ایمنی حمل و نقل، فیسبوک تا پیش از انتشار گزارش این انجمن اجازه انتشار هیچگونه اطلاعاتی را در خصوص این سانحه نداشت. حتی روزنامه نگارانی که این پرواز را گزارش کرده بودند تا زمانی که بلومبرگ ماه گذشته گزارشی را مبنی بر سقوط این پهپاد منتشر کرد از این سانحه خبردار نشده بودند.
در طی پرواز آزمایشی سرعت باد افزایش یافت و حدود 90 دقیقه ادامه یافت که سه برابر از آنچه پیش بینی شده بود طولانی تر بود. در نتیجه، Aquila همزمان با طلوع خورشید که هوا را گرم کرده بود آماده فرود شد.
Yael Maguire، رییس بخش Connectivity Lab فیسبوک در توضیح گفت:

در حالیکه پهپاد با حرکتی آرام در ارتفاع 6 متری از سطح زمین در پرواز بود، در 4 ثانیه آخر دما به طرز قابل توجهی افزایش یافت. ما عملیات فرود را هزاران بار در هنگام شبیه سازی انجام داده بودیم ولی هرگز با چنین سرعت بادی روبرو نبودیم.

فیسبوک با توجه به طراحی Aquila که دارای اسکید و پیشرانه های کم ارتفاع است انتظار آسیب جدی به این پهپاد را نداشت و Maguire گفت:

در بیابان خبری از باند فرود نیست، فقط یک محوطه کوچک برای فرود در دسترس است.
اما با کاهش ارتفاع پهپاد؛ بادهای قوی ناگهانی، پهپاد را از مسیر پرواز خود خارج کرد. سیستم فرود خودکار نیز دماغه پهپاد را پایین آورد که همین امر به سرعت آکیلا افزود.
Maguire اظهار کرد:

این سرعت از آنچه در مشخصات پهپاد پیش بینی شده بود فراتر رفت و سمت راست بال در واقع شکست.

در گزارش انجمن ایمنی حمل و نقل آمده است که:

سپس پهپاد با سرعتی کمتر از 48 کیلومتر در ساعت با زمین برخورد کرد و در اثر ضربه آسیبی جدی را تجربه کرد. وجود یک ترمز هوایی یا اسپویلر می توانست به پهپاد اجازه دهد دماغه خود را بدون نیاز به افزایش سرعت، پایین آورد.

Maguire افزود:

این اتفاق وجود یک باگ را در سیستم نشان داد که در هزاران بار آزمایش شبیه سازی شده کشف نشده بود. روش رفع این مشکل بسیار ساده است.

Maguire در نهایت در پستی در وبلاگ Code فیسبوک می نویسد:

در حال حاضر مشغول طراحی و ساخت نسل دوم این پهپاد با ویژگی هایی هستیم که در تجربه اخیر خود آموختیم و مشتاقیم که این پهپاد را مجدد به پرواز درآوریم. هر پرواز آزمایشی ما را با چالش های پیش بینی شده و غیرمنتظره جدیدی روبرو می سازد که درس های جدیدی را برای به پرواز درآوردن این پهپاد آزمایشی به ما خواهد آموخت.

فیسبوک هنوز در زمینه سخت افزاری، کمپانی نوپایی است. علیرغم منابع گسترده ای که در اختیار فیسبوک است، این کمپانی باید تا پیش از تکمیل این پروژه مراحل آزمون و خطا را به دفعات پشت سر بگذارد.

منبع: تک شات