مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

اپل علت ایمن نبودن کرنل نسخه ی آزمایشی iOS 10 را توضیح داد

مدتی از معرفی جدیدترین نسخه ی سیستم عامل iOS اپل موسوم به iOS 10 میگذرد. اپل نسخه ی جدید را طی کنفرانس WWDC 2016 معرفی کرد و طبق اعلام کمپانی، پائیز پیش رو به طور رایگان برای دستگاه های سازگار با این نسخه ارائه خواهد شد. همان گونه که پیش بینی میشد کمی بعد از معرفی، اپل نسخه ی آزمایشی iOS 10 را برای توسعه دهندگان ارائه کرد تا با همکاری هم پیش از ارائه ی رسمی، تا حد امکان باگ های نرم افزاری و امنیتی را رفع کنند. اما پس از بررسی نسخه ی آزمایشی توسط توسعه دهندگان، نکته ی جالبی مشخص شد و اکنون اپل در این مورد توضیحاتی ارائه داده است. همراه ما باشید.

 

پس از ارائه ی اولین نسخه ی آزمایشی iOS 10، توسعه دهندگان و برنامه نویس ها دست به کند و کاو این سیستم عامل زده اند تا پرده از رازهای مخفی آن بردارند. پس از کالبد شکافی ها مشخص شد که در آینده ای نزدیک امکاناتی مانند حالت Dark Mode در برنامه ی پیام ها و تنظیمات و همچنین بیشترین برنامه های استفاده شده در این نسخه از iOS 10 اضافه خواهد شد. اما نکته ی جالبی که در این مرحله مشخص شده، این است که کرنل نسخه ی آزمایشی iOS 10 کاملا غیر ایمن رها شده است. برای کاربرانی که اطلاع ندارند، کرنل به نوعی یک هسته محسوب میشود که نوعی واسط بین سخت افزار و سیتم عامل به شمار میرود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس از مشخص شدن این موضوع، مسلما نگرانی فراوانی در طرفداران iOS 10 ایجاد شد زیرا هیچکس نمیدانست که دلیل این کار چیست و آیا اپل این کار به عمد انجام داده است یا خیر. بدین ترتیب بود که اپل پا پیش گذاشته است تا این موضوع را شفاف سازی کند.

بر اساس مصاحبه ای که وب سایت TechCrunch با اپل انجام داده است، سخنگوی کمپانی اعلام کرده است که ایمن نکردن کرنل نسخه ی آزمایشی iOS 10 با برنامه ی قبلی بوده است زیرا که اطلاعات کاربران در این نسخه در معرض خطر نیست و یک سیستم ایمن نشده روان تر کار میکند. سخن گوی اپل گفته است که : ” حافظه ی نهان کرنل هیچ گونه اطلاعات کاربران را در بر نمیگیرد و با این اقدام که از ایمن کردن کرنل صرف نظر کرده ایم، قادر هستیم تا بدون اینکه امنیت کسی به خطر بیفتد، سیستم عاملی با سرعت بالاتر و عملکرد بهتری را ارائه دهیم. ”

انجام چنین حرکتی از سوی اپل کامل بر خلاف معمول است و از سوی دیگر بسیاری از متخصصین بر این باورند که این اقدام یک اشتباه ساده است. اما ممکن است همین اقدام اپل تغییراتی بزرگ در عملکرد iOS 10 ایجاد کند. نبود سیستم امنیتی در نسخه ی آزمایشی توسعه دهندگان به معنای امنیت کم نیست. در واقع در طولانی مدت این اقدام میتواند کاملا خلاف این پیش بینی را اثبات کند. باز گذاشتن هسته ی کرنل این اجازه را به متخصصین و کارشناسان امنیتی میدهد که نقاط ضعف سیستم عامل را پیدا کنند و با گزارش به اپل، در آخر محصول نهایی از امنیت بسیار بالاتری برخوردار باشد. مصداق این قضیه را میتوان حادثه ی تروریستی سن برناردینو دانست که با وجود مقاومت اپل در برابر دادگاه در مورد حکم قفل گشایی آیفون تروریست، این کار توسط یک کمپانی اسرائیلی با جایزه ی 15000 دلاری از سوی FBI صورت گرفت.

به طور کلی توضیحات سخنگوی اپل قانع کننده است به خصوص چون در نسخه ی آزمایشی این اتفاق افتاده است، اهمیت مسئله چندان زیاد نیست. اما باید صبر کرد و منتظر گزارشات بیشتری از سوی توسعه دهندگان باشیم تا ببینیم آیا این اقدام تاثیری در عملکرد دستگاه ها و سیستم عامل داشته است یا خیر. نظر شما در این خصوص چیست؟

منبع: سخت افزارمگ